Macaron Tower


Hei igjen, dere som fremdeles følger med på bloggen :) 
Etter mye død tid og en lang pause fra både blogging og baking skal jeg nå prøve å ta det litt opp igjen. Jeg har det siste året ikke hatt eget kjøkken, og dermed ikke baket så mye. Har lagd en del kaker på bestillinger, og disse bildene er ute på bloggen :) 



Nå har jeg laget makrontårn, og før jeg laget det gjorde jeg mye research på hvordan jeg skulle gå frem for å gjøre det best mulig. Det jeg fant var minimalt!! Det er videor og forklaring av hvordan man fester makronene til tårnet, men ingenting om hva tårnet er laget av eller hvordan man lager det!! Jeg tenkte isopor er fint for å feste makronene, så jeg begynt å lete etter isopor kjegler. Fant 2stk, men den største var rundt 20cm høy, så alt for lav. Så her kommer min fremgangsmåte på hvordan man lager tårnet, og prosessen av å lage et makrontårn. 
Kjøp isopor plate. Jeg kjøpte min hos maxbo, og valgte 4cm i tykkelse.  Tegn opp og skjær ut rundinger ut ifra størrelsen du ønsker.

Stable de oppå hverandre, og skjær til med en skarp tapet kniv. Dette tar tid, og lager et EKSTREMT rot!! 

Jeg syntes det var vanskelig å få skjært til tårnet helt perfekt, men ble fornøyd. Brukte snekkerlim som man får kjøpt super billig hos biltema for å lime platene sammen. Skjærte til hvitt ark til å legge rundt isoporen slik at ikke isoporen flasset av på makronene. 

Så lager du makronene, til denne trenger jeg ca 70-80makroner, men alltids greit å lage noen ekstra tilfelle det skulle skje noe. 

Fyll deretter makronene med ønsket fyll. Jeg lagde mine favorittmakroner som er suksessmakroner dyppet i melkesjokolade :D! YUMMY!
Disse makronene må avkjøle seg noen timer i kjøleskapet eller ca 1 time i fryseren slik at sjokoladen setter seg ordentlig før man fester de på tårnet. 

For å feste makronene til tårnet brukte jeg tannpirkere. Fest første tannpirker til tårnet, og tre deretter makronene forsiktig på :) 

Kjøpte inn en del blomster. Her er blomsterbøtta :D! For å feste blomstene til isoporen laget jeg hull med en saks, og klipte stilkene ganske korte. Plasserter først peoner langs kanten og fylte opp med mindre hvite blomster. 

Etter maaange timer med arbeid ble jeg veldig fornøyd med resultatet. Spesielt når denne kaken ble en surprise bryllupskake i et surprise bryllup. Helt fantastisk. 

Pyntet også med noen hjerter i sølv som jeg kjøpte på en blomsterbutikk.

Når brudeparet kom på toppen gjorde det kaken komplett!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar